Välkommen






torsdag 8 april 2010

Jo, det här med påskbrev...


När jag var liten så gick vi påskkärringar på skärtorsdag. Vi syskon målade brev, vek dem till trianglar skrev GLAD PÅSK på utsidan och delade sedan ut dem till grannarna i hopp om att få påskgodis i våra korgar. Mamma lade fram och gjorde iordning våra påskkärringkläder noga och vi var komplett utklädda påskkärringar, med kjolar, förkläden och målade ansikten. Det var en riktig händelse, genomtänkt, vi målade gula kycklingar, häxor på kvastar, svarta katter, ägg och påskris, allt färglagt, och så vikta. Så det var minsann inga hastverk som delades ut och i storlek A4, återkommer till det.

Förra året på påsken här så gjorde jag iordning små knyten med godis, ifall det skulle komma några fina påskkärringar, inga kom.
I år föreberedde jag inte..DÅ kommer de flera stycken knappt utklädda, men små pytteteckningar, två barn med giriga godisblickar, de fick ialla fall tre godisägg för sina teckningar..tänk er storlek visitkort (jo det är sant) liksom lite snett urklippta, med en liten stackars kyckling på som jag tackade snällt för. En pojke kom iklädd enbart pannband och instuckna fjädrar..det blev ett godisägg till honom. Jag var trevlig såklart men andemeningen är att det är sorgligt att det inte "påskades" ordentligt utan att det hela kändes så slarvigt, liksom verkligen bara för godiset. Synd på en mysig tradition, det här var definitivt "bättre förr" och jag ska hjälpa mina barn att "påska" ordentligt som mamma gjorde. Så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar